Tre sätt att få ett bra 2019

Publicerat 8 januari 2019

 

Så här års är det vanligt att vi sätter mål och har förändringsambitioner för kommande året. I många tidningar kan vi läsa om hur vi ska göra just det här året till vårt bästa och mest framgångsrika någonsin.

(Lite intressant är det att det inte går lika lätt för oss att påbörja förändringen vilken dag som helst under året, utan att det måste till ett årsskifte, en ny termin eller en födelsedag.)

Inget fel i att vilja förändra det man inte är nöjd med, men som det flesta av oss vet så har de här löftena vid ger vid nyår en tendens att vara svåra att hålla. Det behövs en annan approach för att lyckas och nå önskad framgång.

Här är tre sätt som kan öka sannolikheten att nå önskade målsättningar och förändringar. Du kommer inte att kunna läsa om dem i kvällstidningarna…

Framgång?

Men innan jag kommer in på dem så är det viktigt att först fundera lite kring vad framgång är. Framgång kan se olika ut och betyder olika för olika personer. Det är lätt hänt att det handlar om att tävla, vinna eller konkurrera och då kan det bli en press, stress och ett måste och en känsla av att inte duga nu. Framgång kan lika mycket handla om att jobba på, anstränga sig, utveckla sig, “show up” och göra sitt bästa.

Så första steget kan vara att själv ta sig tid och fundera igenom och skriva ner ”vad innebär framgång för mig 2019?” och göra det område för område. Hur skulle framgång inom hälsa, ekonomi, arbete/karriär, relationer, hobby eller personlig utveckling se ut för dig?

Om du vill kan du även lyfta blicken fem år framåt och fundera på hur du vill att livet då ska se ut inom respektive område. Då har du fått en kompassriktning för dig själv.

 

Tre sätt

Nu till de tre sätten. De är kanske inte lika enkla som kvällstidningarnas…

1) Identitet är viktigare att börja med än resultatet

Om man kan grunda sina förändringar i den man vill vara och se sig själv som ökar förutsättningarna för att lyckas jämfört med att bara fokusera på ett visst resultat eller mål.

Man kan se önskade förändringar som tre lager. Det yttersta är själva det önskade resultatet (springa maraton, ge ut en bok, gå ner i vikt, etc.)  Mellanlagret är vanor och rutiner som hjälper oss nå målet (träningsrutiner, matvanor, skrivprocess, etc). Kärnan, det innersta, är din identitet – hur du ser på dig själv och andra, antaganden du gör om dig själv och världen omkring dig, etc.

Det vanliga är att vi börjar med det önskade resultatet som mål. Alternativet är att istället börja med identiteten. Beteenden som inte är i linje med den vi vill vara eller bli kommer inte bli bestående över tid.

Så vill vi nå mer bestående resultat behöver vi börja med att fråga oss vem jag vill vara och utifrån det forma vanor och beteenden.

Målet är inte att spara 20 000 kr i år, det är att bli en person som är insatt i privatekonomi.

Målet är inte att springa ett maraton, det är att bli en löpare.

Målet är inte att se 300 fågelarter i år, det är att bli en fågelskådare.

 

2) Intentioner, beteenden, kongruens och mål

När vi har funderat på vår identitet och vem vill vara kan vi börja formulera olika livsintentioner och ambitioner för att identiteten ska bli lite tydligare i kanterna.

Exempel på intentioner är:

…att vara ekonomiskt framgångsrik

…att vara fysiskt frisk och i god form

…att vara en generös och omtänksam vän

…att vara en effektiv chef

…att vara berest

…att vara en kärleksfull partner/förälder

…att vara välutbildad

…att vara …

 

Efter att du bestämt dig för några intentioner som är viktiga för dig just nu (du kan ha flera samtidigt) kan du ställa dig frågan:

Om min intention är att vara en………, hur ser mitt beteende ut då? Hur agerar en sådan person? Och sedan agera på det sättet.

 

För att sedan få intentionerna att leva i vardagen så sätter du sedan något mål för varje intention. Exempel:

Min intention är att vara ekonomiskt framgångsrik.

Mitt mål är att i är spara 20 000 kr.

Jag gör det genom att varje månad sätta in pengar i en bra fond.

När du kopplar beteenden, handlingar och mål till den du vill vara och dina livsintentioner då blir du kongruent. Det är en bra känsla.

 

3) Rensa först innan du lägger till nytt

För att ge utrymme åt nya vanor, beteenden eller mål så kan vi behöva städa och rensa först. Att stanna upp och se över nuläget och de commitments du har just nu kan ta lite tid men är en värdefull aktivitet.

På jobbet kan du se över alla projekt och åtagande och för vart och ett fråga dig (och din chef/ditt team): Är vettigt att hålla på med detta? Är jag rätt person? Är det kanske mer realistiskt att flytta fram projektet?

Att ha en att-göra-lista är bra, men det är också bra att ha en att-inte-göra-lista.

Att säga nej till något ger ju möjlighet att säga ja till något annat.

Samma sak gäller med alla privata projekt och mål. En del är kanske inte viktiga längre, några kan flyttas fram eller strykas för att få plats med det som är mer viktigt nu.

Med för många saker på gång samtidigt finns risken att vi sprider oss för tunt och inget blir helt klart eller grundligt gjort.

 

Så kärnfrågan är – vem vill jag vara/bli, vad vill jag fylla min tid med och hur behöver jag agera för att komma dit?

 

Tillbaka till bloggen